Annonce

Ja tak, jeg vil gerne modtage Hjemmets e-mail nyhedsbrev med artikler, markedsføring mm. fra Hjemmet og Hjemmets partnere. Læs mere om nyhedsbrevet, partnerne og deres produkter her.

Bliv abonnent på Hjemmet

Køb denne skønne Boheme-plaid fra Arctic i 100% ren norsk uld. 

Køb allerede i dag »

Glæd en du holder af!

Giv et abonnement i julegave - Priser fra 149,- 

Klik her »

Annonce

Brevkassen: Skriv til Vibeke

Har du knas i parforholdet? Problemer med din eks, dine (sted)børn, kollegaer eller andre omkring dig? Står du i det hele taget et sted i dit liv, hvor du ikke helt ved, hvad vej du skal vælge? Så skriv til Vibeke og få et klogt og meget kontant bud på, hvordan du kommer videre.

 

Du kan skrive til Vibeke her: brevkassen@hjemmet.dk

Annonce
Annonce

3 nemme & sukkerfri snacks

Her byder vi på 3 nemme og sukkerfri alternativer til madpakken og picnickurven – alle opskrifterne er fra Diabetesforeningen, men kan sagtens bruges, selvom du ikke har diabetes, når du bare vil lave et letsødet alternativ.

 

Få opskrifterne på pirogger med kødfyld, minipizzaer og pølsehorn her:

Annonce

Småretter og tilbehørDiabeteskost
Pølsehorn
32 stk.
Sådan gør du:
  1. Rør 50 g gær ud i 3 dl lunt vand.
  2. Tilsæt 200 g fromage frais, 1 æg, 3 spsk fedtstof, 1 tsk salt, 1 tsk sukker og 250 g rugmel (ca. 5 dl).
  3. Bland ca. 550 g hvedemel (ca. 9 dl) i lidt ad gangen, til dejen har en passende konsistens. Ælt dejen godt.
  4. Stil den tildækket til hævning i ca. 45 min.Slå dejen ned og del den i 4 stykker.
  5. Rul hvert stykke ud til en cirkel på ca. 30 cm i diameter. Del hver del i 8 trekanter.
  6. Læg 1/2 pølse med højst 12% fedt pr. 100 g og tomatketchup eller tomatpuré og/eller sennep efter smag i den brede ende af hver trekant.
  7. Rul hver trekant fra den brede ende mod spidsen og form til horn.
  8. Læg hornene på en bageplade med bagepapir og lad dem efterhæve i 20 min.
  9. Pensl med sammenpisket æg og bag hornene i ca. 15 min. på midterste rille. Lad hornene afkøle på en bagerist.
  10. Portionen giver 32 pølsehorn.
Velbekomme!
Foto: Opskriften er fra „Godt brød – sundt og sødt” udgivet af Diabetesforeningen, tlf. 66 12 90 06.

KødSandwich og wrapsDiabeteskost
De lækre fyldte pirogger er oplagte til madpakken, picnickurven eller som en sund snack, når du er på farten. Piroggerne kan sagtens fryses ned, så bag en stor portion til fryseren! Opskriften er fra ’Fuldkorn – der frister”, udgivet af Diabetesforeningen, tlf. 66 12 90 06.
Pirogger med kødfyld
20 stk.
Sådan gør du:
  1. Dej:
    Lun 4 dl mælk (max. 0,7% fedt) og opløs 50 g gær heri. Tilsæt 1 spsk flydende fedtstof, 1 tsk sukker, 1½ tsk salt, 325 g rugmel (ca. 6½ dl) og ca. 300 g hvedemel (ca. 5 dl). Hold lidt af hvedemelet tilbage og ælt dejen godt igennem. Dæk dejen til og lad den hæve et lunt sted i ca. 45 min.
  2. Fyld:
    Svits 400 g hakket oksekød (max. 10% fedt) i 1 tsk flydende fedtstof. Hak 1 løg fint og lad det svitse med. Tilsæt 2 groftrevne gulerødder (ca. 150 g). Riv 2 stilke bladselleri (ca. 75 g) fint og kom det i. Tilsæt 1 lille ds. koncentreret tomatpuré (70 g) og 1 tsk tørret oregano. Smag til med salt og peber. Lad blandingen køle lidt af.
  3. Slå dejen ned og del den i 20 lige store portioner. Rul hver dejklump ud til en cirkel (ca. 15 cm i diameter) og pensl kanterne med et sammenpisket æg. Fordél fyldet på den ene halvdel af dejen, der derefter foldes sammen, så fyldet lukkes inde. Tryk kanterne sammen med en gaffel.
  4. Læg piroggerne på en bageplade med bagepapir og lad dem efterhæve i ca. 15 min. Pensl med æg og bag dem ved 200 grader i ca. 15 min. på midterste ovnrille. Lad piroggerne afkøle på en bagerist.
Velbekomme!
Foto: Diabetesforeningen/Opskrift: Diabetesforeningen

Tærter, pizza og madpandekagerDiabeteskost
Lækre minipizzaer med skønt fyld - brug dem i madpakken, i picnickurven og som et sundere alternativ til snacks. Opskriften er fra bogen ”Godt brød – sundt og sødt” udgivet af Diabetesforeningen, tlf. 66 12 90 06.
Minipizza
20 stk.
Sådan gør du:
  1. Dej:
    Lun 3½ dl vand og rør ½ pk gær ud i det. Tilsæt 2 tsk olivenolie, 1 tsk salt, 150 g grahamsmel og ca. 350 g hvedemel. Hold lidt af hvedemelet tilbage og ælt dejen godt igennem. Dæk den til og lad den hæve et lunt sted i ca. 45 min.
  2. Tomatsovs
    Pil og hak et lille løg fint. Skræl en gulerod og riv den fint, og pres et fed hvidløg. Hæld 1 tsk olie i en gryde og varm den let op. Tilsæt grønsagerne og svits dem let. Tilsæt 1 ds flåede, hakkede tomater (ca. 400 g) og 2 tsk tørret oregano. Lad sovsen småkoge i ca. 20 min. uden låg. Afkøl den let og smag til med salt og peber.
  3. Fyld:
    Skær 150 g pastrami i skiver, og skær ligelides 5 cherrytomater i skiver. Skær en lille grøn peberfrugt i tern. Slå dejen ned og del den i 20 stykker, der trilles til boller. Rul hver bolle ud til små pizzabunde og fordel tomatsovs og fyld herpå. Drys med 100 g revet ost (maks. 17% fedt) og tørret oregano.
  4. Bag pizzaerne ved 200 grader i ca. 15 min. på midterste ovnrille og lad dem køle af på en bagerist. Smager godt både varme og kolde.
Velbekomme!
Foto: Diabetesforeningen/Opskrift: Diabetesforeningen
Annonce

Årets julegave ♥

Glæd en du holder af med Hjemmet som julegave

Hjemmet som julegave er en gave der glæder hver eneste gang bladet havner i postkassen. Abonnementet stopper automatisk. Priser fra kun 149 kr. 

Klik her for at købe Hjemmet som julegave

Hjemmet i denne uge

Dagens lækkeri