Annonce

Ja tak, jeg vil gerne modtage Hjemmets e-mail nyhedsbrev med artikler, markedsføring mm. fra Hjemmet og Hjemmets partnere. Læs mere om nyhedsbrevet, partnerne og deres produkter her.

Bliv abonnent på Hjemmet

Køb denne skønne Boheme-plaid fra Arctic i 100% ren norsk uld. 

Køb allerede i dag »

Glæd en du holder af!

Giv et abonnement i julegave - Priser fra 149,- 

Klik her »

Annonce

Brevkassen: Skriv til Vibeke

Har du knas i parforholdet? Problemer med din eks, dine (sted)børn, kollegaer eller andre omkring dig? Står du i det hele taget et sted i dit liv, hvor du ikke helt ved, hvad vej du skal vælge? Så skriv til Vibeke og få et klogt og meget kontant bud på, hvordan du kommer videre.

 

Du kan skrive til Vibeke her: brevkassen@hjemmet.dk

Annonce
Annonce

Lækker vegetarmad: 6 nemme grønne retter

Du kan sagtens servere lækker aftensmad uden kød, og det behøver bestemt hverken blive kedeligt eller ensformigt med en kødløs dag en gang imellem. Her har vi fundet 6 lækre og nemme vegetarretter til dig: 

Pasta med sukkerærter og asparges

Gulerodstærte med feta og oliven

Linseburger med tzatziki

Grøn kærlighed

Spinatpizza

Fyldte auberginer

► PRØV OGSÅ: 4 ukrukkede vegetaropskrifter

Annonce

Småretter og tilbehørPasta og nudlerVegetarisk
Servér pastaen som varmt tilbehør eller smag til med citronsaft og server afkølet som pastasalat.
Sådan gør du:
  1. Kassér den nederste træede del af aspargesene og snit resten i korte stykker.
  2. Skyl sukkerærterne og snit dem i tynde strimler.
  3. Fyld 1 liter vand og 1 tsk salt i en gryde og giv det et opkog.
  4. Kom aspargesstykkerne i gryden og lad dem simre 2 min. Tilsæt sukkerærter og lad det simre 1 min. mere.
  5. Tag grønsagerne op med en hulske og skyl dem hurtigt i koldt vand.
  6. Kog pastaen al dente i grønsagsvandet og hæld det på en sigte.
  7. Kom pastaen tilbage i gryden og vend grønsager og olivenolie i.
  8. Smag til med salt og peber og vend friskrevet parmesanost i umiddelbart før servering.
  9. Som salat: Udelad evt. parmesanost, smag til med citronsaft og lad retten afkøle.
Tips!
Pasta med sukkerærter og grønne asparges er ikke fryse-egnet.
Velbekomme!
Foto: Thomas Hergaard/ Opskrift af: Sandra Leigh Draznin

Relaterede opskrifter

Sådan gør du:
  1. Tænd ovnen på 200 grader.
  2. Rul dejen ud, så den passer som et låg til en stegepande (26 cm). Prik den med en gaffel og læg den i køleskabet.
  3. Brun gulerødderne i smør på panden. Tilsæt honning/rørsukker, citronskal og saft, og lad gulerødderne småstege i 5 min.
  4. Læg dejlåget over, stop det lidt ned i kanten og sæt panden i ovnen i ca. 20 min., til dejen er gylden og gennembagt.
  5. Tag panden ud af ovnen og lad tærten hvile i 5-10 min., før den vendes over på et fad/skærebræt.
  6. Drys med oliven, feta og evt. lidt frisk timian. Servér varm, lun eller afkølet.
Velbekomme!
Foto: Thomas Hergaard/ Opskrift af: Sandra Leigh Draznin
Sådan gør du:
  1. Svits løg og hvidløg bløde i olie og kom dem i en foodprocessor sammen med de afdryppede linser og brød.
  2. Kør det til mos og tilsæt krydderier.
  3. Smag til med salt og peber og form massen til 2 bøffer. Steg dem på en pande med lidt olie 3 5 min. på hver side.
  4. Anret i letristede boller med salat og tzatziki: Hæld yoghurten i et kaffefilter i en sigte og lad den dryppe af mindst 20 min.
  5. Flæk agurken og skrab kernerne ud. Snit den i skiver, vend dem i en skål med ¼ tsk salt og lad dem trække 20 min.
  6. Tør dem og vend dem i den afdryppede yoghurt sammen med cherrytomater, hvidløg og friskkværnet peber.
Velbekomme!
Foto: Thomas Hergaard/ Opskrift af: Sandra Leigh Draznin

Relaterede opskrifter

Vegetarisk
En rigtig lækker variant af den gammelkendte brændende kærlighed.
Sådan gør du:
  1. Rens porrerne og skær dem i tynde ringe. Steg dem bløde i en gryde med smør og eventuelt knust hvidløg. Krydr med salt og peber.
  2. Riv brødet til grov rasp og rist det sprødt på en pande med smør.
  3. Anret porrerne over varm kartoffelmos og drys med rugbrød og hakket persille.
  4. Servér som vegetarret eller tilbehør.
Tips!
Grøn kærlighed er ikke fryse-egnet.
Velbekomme!
Foto: Thomas Hergaard / Opskrift: Sandra Leigh Draznin

Relaterede opskrifter

Sådan gør du:
  1. Tænd ovnen på 225 grader. Lad spinaten tø op.
  2. Pres væden af den og hak den groft. Svits rødløg og hvidløg bløde i en gryde med olie og vend spinaten i.
  3. Varm det hurtigt igennem og krydr med salt og peber. Hæld det over i en skål og lad det køle lidt af.
  4. Pisk ægget sammen med halvdelen af osten og vend det sammen med spinaten.
  5. Rul dejen ud på en bageplade med bagepapir og læg spinaten på, så der holdes en kant fri.
  6. Drys med resten af osten og bag pizzaen i 18-20 min.
Tips!
Pizzaen kan serveres som grønt tilbehør og rækker da til 4-6 personer.
Velbekomme!
Foto: Thomas Hergaard/Opskrift: Sandra Leigh Draznin

Småretter og tilbehørVegetarisk
Let og lækker frokost eller tilbehør.
Sådan gør du:
  1. Tænd ovnen på 200 grader. Skær auberginen igennem på langs og udhul den med en kniv.
  2. Drys skallerne indvendigt med salt og læg dem med den åbne side nedad på et fad med køkkenrulle.
  3. Hak frugtkødet fint (evt. i en foodprocessor) og steg det 5 min. på en pande med olie.
  4. Tilsæt peberfrugt og lad det stege et par min. mere.
  5. Pisk fromage frais sammen med æg, hakket persille, salt og peber og rør det stegte auberginekød i.
Velbekomme!
Foto: Thomas Hergaard/Opskrift: Sandra Leigh Draznin
Annonce

Årets julegave ♥

Glæd en du holder af med Hjemmet som julegave

Hjemmet som julegave er en gave der glæder hver eneste gang bladet havner i postkassen. Abonnementet stopper automatisk. Priser fra kun 149 kr. 

Klik her for at købe Hjemmet som julegave

Hjemmet i denne uge

Dagens lækkeri