Annonce

Ja tak, jeg vil gerne modtage Hjemmets e-mail nyhedsbrev med artikler, markedsføring mm. fra Hjemmet og Hjemmets partnere. Læs mere om nyhedsbrevet, partnerne og deres produkter her.

Bliv abonnent på Hjemmet

Køb denne skønne Boheme-plaid fra Arctic i 100% ren norsk uld. 

Køb allerede i dag »

Glæd en du holder af!

Giv et abonnement i julegave - Priser fra 149,- 

Klik her »

Annonce

Brevkassen: Skriv til Vibeke

Har du knas i parforholdet? Problemer med din eks, dine (sted)børn, kollegaer eller andre omkring dig? Står du i det hele taget et sted i dit liv, hvor du ikke helt ved, hvad vej du skal vælge? Så skriv til Vibeke og få et klogt og meget kontant bud på, hvordan du kommer videre.

 

Du kan skrive til Vibeke her: brevkassen@hjemmet.dk

Annonce
Annonce
4 råd til at undgå gluten

4 råd til at undgå gluten

Sundhedsnyheder
Cirka 0,5 procent af danskerne lider af glutenallergi – en sygdom, hvor immunforsvaret angriber tyndtarmen, så der opstår betændelse og problemer med at optage næringsstoffer.

Inden for moderne lægevidenskab behandler vi glutenallergi med en glutenfri kost, så tarmen ikke provokeres yderligere af det, den ikke kan tåle. Men det er også interessant at se på glutenallergi ud fra ayurveda – et oldgammelt holistisk livssyn. Ifølge ayurveda reagerer kroppens immunforsvar nemlig i første omgang imod de kemikalier og raffinerede (unaturlige) stoffer, der findes i industrialiseret korn. Efter nogle år begynder immunforsvaret så også at angribe selve kornet. At noget er industrialiseret betyder, at man har dyrket det med sprøjtemidler, kunstgødning osv., og dernæst har man raffineret det ved at fjerne kim, skaller, fibre og klid (de gode næringsstoffer), kværnet det, og eventuelt tilsat syntetiske vitaminer, optisk hvidt og ekstra gluten. Derfor er det en god ide at ...:

Annonce

 

LÆS OGSÅ: Fokus på gluten: Er en skive brød virkelig så slemt?

 

▶ SPISE ØKOLOGISK Vælg føde­varer, der er kemikaliefri og ikke behandlet på en fabrik med industrialiserede processer. Vælg økologisk mad og drikke.

 

▶ SPIS NATURLIGT GLUTENFRIT Spis majs, ris, hirse, quinoa, boghvede, tapioka, kartoffelmel, sukkerroefibre, kartoffelfibre, fiber. Husk, hørfrø, sesamfrø, solsikkefrø m.fl. – alle naturligt fri for gluten. Man kan også købe glutenfrit brød, knækbrød og melblandinger i helsekosten, i enkelte dagligvarebutikker og nogle bagere.

 

▶ UNDGÅ GLUTEN Gå uden om rug, byg, havre og hvede (herunder spelt, emmer, durum, kamut, semulje, couscous og bulgur), og undgå øl, panerede produkter, farsretter, klid, pasta, rasp, lakrids og konfekt.

 

▶ KØB GLUTENFRIT ONLINE Hvis der mangler udvalg af glutenfrie varer, hvor du handler, er det muligt at bestille varer direkte på nettet, f.eks. på allergikost.com.

 

LÆS OGSÅ: Fokus på gluten: Er en skive brød virkelig så slemt?

LÆS OGSÅ: 3 kvinder tester: Kan du klare 3 uger uden sukker, alkohol og hvede?

LÆS OGSÅ: Bruger du din allergi som slankekur?

Tekst: Charlotte Bech
Foto: All Over Press
Publiceret: 13-06-2016

Facebook-kommentarer

Medlemskommentarer

Skriv kommentar
Du skal være logget ind for at deltage

Er du ikke medlem endnu?

 

Så meld dig ind, og få mulighed for...

 

  • At kommentere artikler, deltage i vores debatforum og give de andre brugeres billeder 'thumbs up'
  • At lave din helt egen side med f.eks. en blog, dit eget fotoalbum og meget meget mere..

Vi glæder os til, at kunne byde dig velkommen her på Hjemmet.dk!

Årets julegave ♥

Glæd en du holder af med Hjemmet som julegave

Hjemmet som julegave er en gave der glæder hver eneste gang bladet havner i postkassen. Abonnementet stopper automatisk. Priser fra kun 149 kr. 

Klik her for at købe Hjemmet som julegave

Hjemmet i denne uge

Dagens lækkeri