Annonce

Ja tak, jeg vil gerne modtage Hjemmets e-mail nyhedsbrev med artikler, markedsføring mm. fra Hjemmet og Hjemmets partnere. Læs mere om nyhedsbrevet, partnerne og deres produkter her.

Bliv abonnent på Hjemmet

Køb denne skønne Boheme-plaid fra Arctic i 100% ren norsk uld. 

Køb allerede i dag »

Glæd en du holder af!

Giv et abonnement i julegave - Priser fra 149,- 

Klik her »

Annonce

Brevkassen: Skriv til Vibeke

Har du knas i parforholdet? Problemer med din eks, dine (sted)børn, kollegaer eller andre omkring dig? Står du i det hele taget et sted i dit liv, hvor du ikke helt ved, hvad vej du skal vælge? Så skriv til Vibeke og få et klogt og meget kontant bud på, hvordan du kommer videre.

 

Du kan skrive til Vibeke her: brevkassen@hjemmet.dk

Annonce
Annonce

5 måder: Sådan holder du dine knogler sunde

Sundhedsnyheder
Op imod 400.000 danskere lider af knogleskørhed, og mange af dem, uden at vide det. Men der findes heldigvis flere måder, hvorpå du kan styrke dine knoglers sundhed og derved minimere risikoen for at få knogleskørhed. Derfor har vi fundet fem måder til, hvordan du kan holde dine knogler sunde.

Spis sundt og varieret

En sund og varieret kost har også indvirkning på dine knoglers generelle sundhed. Hvis du er fejlernæret, kan det føre til mangel på vigtige næringsstoffer. Noget, som øger din risiko for at udvikle eller forværre knogleskørhed.

 

Kalk

Det er vigtigt for dit skelet og dine knogler, at du får tilført passende med kalk til din krop, da kalken er med til at opbygge og vedligeholde knoglerne.

 

Af gode kilder til kalk kan nævnes magre mælkeprodukter som skummetmælk, minimælk og kærnemælk. Kan du ikke tåle mælk, så kan du også finde kalk i mørkegrønne, grove grøntsager som f.eks. broccoli og grønkål. Dog er det en god idé at supplere med en kalktablet, hvis du undgår mælkeprodukterne.

Annonce

 

Undlad rygning

Hvis du vil undgå en af de helt store risici for at få knogleskørhed, så skal du undgå tobaksrygning. Rygning er nemlig med til at nedbryde det kvindelige kønshormon østrogen, og bevirker dermed til, at knogleopbyggende celler hæmmes, og iltforsyningen til knogleceller og knoglevæv nedsættes.

 

D-vitamin

D-vitamin er især vigtigt, fordi det hjælper med at optage det kalk du spiser. En af de vigtigste kilder til D-vitamin er sollys. Om sommeren kan en halv times sollys om dagen være nok til at dække dit behov for det gunstige vitamin, men om vinteren skal du spæde til med fede fisk og eventuelt et D-vitamintilskud.

 

Dyrk motion dagligt

Undersøgelser har vist, at motion er med til at styrke knoglerne, og de personer, der er fysisk aktive, har en større knoglemasse. Sørg derfor for, at du dyrker ½-1 times motion om dagen.

 

Især motionsformer som løb, dans og aerobic, hvor du belaster knoglerne, er vigtige for at styrke dem. Svømning er godt til at styrke musklerne, men belaster ikke knoglerne nær så meget.


Tekst: Søren Clemen Ellern Gøttsche
Foto: Alamy
Publiceret: 04-11-2013

Relaterede artikler

Facebook-kommentarer

Medlemskommentarer

Skriv kommentar
Du skal være logget ind for at deltage

Er du ikke medlem endnu?

 

Så meld dig ind, og få mulighed for...

 

  • At kommentere artikler, deltage i vores debatforum og give de andre brugeres billeder 'thumbs up'
  • At lave din helt egen side med f.eks. en blog, dit eget fotoalbum og meget meget mere..

Vi glæder os til, at kunne byde dig velkommen her på Hjemmet.dk!

Årets julegave ♥

Glæd en du holder af med Hjemmet som julegave

Hjemmet som julegave er en gave der glæder hver eneste gang bladet havner i postkassen. Abonnementet stopper automatisk. Priser fra kun 149 kr. 

Klik her for at købe Hjemmet som julegave

Hjemmet i denne uge

Dagens lækkeri