Annonce

Ja tak, jeg vil gerne modtage Hjemmets e-mail nyhedsbrev med artikler, markedsføring mm. fra Hjemmet og Hjemmets partnere. Læs mere om nyhedsbrevet, partnerne og deres produkter her.

Bliv abonnent på Hjemmet

Køb denne skønne Boheme-plaid fra Arctic i 100% ren norsk uld. 

Køb allerede i dag »

Glæd en du holder af!

Giv et abonnement i julegave - Priser fra 149,- 

Klik her »

Annonce

Brevkassen: Skriv til Vibeke

Har du knas i parforholdet? Problemer med din eks, dine (sted)børn, kollegaer eller andre omkring dig? Står du i det hele taget et sted i dit liv, hvor du ikke helt ved, hvad vej du skal vælge? Så skriv til Vibeke og få et klogt og meget kontant bud på, hvordan du kommer videre.

 

Du kan skrive til Vibeke her: brevkassen@hjemmet.dk

Annonce
Annonce
5 råd mod jernmangel

5 råd mod jernmangel

Sundhedsnyheder
Blodmangel kan skyldes mange sygdomme, og derfor bør det undersøges af en læge. Men en hyppig årsag hos kvinder kan også være kraftig menstruation. Der er både hjælp at hente i lægevidenskaben og naturlige metoder.

Lider man af jernmangel, behandler moderne lægevidenskab med jerntabletter, jern som indsprøjtninger eller blodtransfusioner. Hvis en kvinde har meget kraftige menstruationsblødninger, kan vi give stoffet cyklokapron, der hæmmer blødning. Du kan også supplere med naturlige metoder som:

 

▶ SPIS JERNRIGT Gå efter madvarer med et højt jernindhold – f.eks. soltørrede tomater, bønner, ærter, linser, nødder, fuldkornsprodukter, tørrede frugter som rosiner og abrikoser, mørkegrønne grøntsager som persille, grønkål, brændenælder og spinat, samt krydderier. Der er mere jern i kød end i planter, og det er nemmere at optage fra kød.

 

LÆS OGSÅ: 4 hurtige: Blodmangel

 

▶ C-VITAMIN Sammen med jernholdig mad så sørg for at få C-vitamin (som hyben, kartofler, kiwi, appelsin og citron), da det øger optagelsen af jern.

Annonce

 

▶ BRUG JERNGRYDER Lav mad i gryder lavet af støbejern.

 

▶ SUPPLER MED ENZYMER Tag fordøjelsesenzymer, som hjælper til at optage næringsstoffer fra tarmen.

 

▶ UNDGÅ BLOKERING AF JERN Undgå mad og drikke, der kan blokere for optagelsen af jern, f.eks. kold mælk eller vin, kaffe, te og kakao. Drik hellere varm mælk, kaffe og te mellem måltiderne, ikke samtidig med jernholdig mad eller jerntabletter.

 

LÆS OGSÅ: Stor guide: Spis dig til mere energi

LÆS OGSÅ: Fokus på gluten: Er en skive brød virkelig så slemt?

LÆS OGSÅ: Hver 10. danske kvinde vil opleve at få lavt stofskifte på et tidspunkt i sit liv

Tekst: Charlotte Bech
Foto: All Over Press
Publiceret: 31-05-2016

Facebook-kommentarer

Medlemskommentarer

Skriv kommentar
Du skal være logget ind for at deltage

Er du ikke medlem endnu?

 

Så meld dig ind, og få mulighed for...

 

  • At kommentere artikler, deltage i vores debatforum og give de andre brugeres billeder 'thumbs up'
  • At lave din helt egen side med f.eks. en blog, dit eget fotoalbum og meget meget mere..

Vi glæder os til, at kunne byde dig velkommen her på Hjemmet.dk!

Årets julegave ♥

Glæd en du holder af med Hjemmet som julegave

Hjemmet som julegave er en gave der glæder hver eneste gang bladet havner i postkassen. Abonnementet stopper automatisk. Priser fra kun 149 kr. 

Klik her for at købe Hjemmet som julegave

Hjemmet i denne uge

Dagens lækkeri