Annonce

Ja tak, jeg vil gerne modtage Hjemmets e-mail nyhedsbrev med artikler, markedsføring mm. fra Hjemmet og Hjemmets partnere. Læs mere om nyhedsbrevet, partnerne og deres produkter her.

Bliv abonnent på Hjemmet

Køb denne skønne Boheme-plaid fra Arctic i 100% ren norsk uld. 

Køb allerede i dag »

Glæd en du holder af!

Giv et abonnement i julegave - Priser fra 149,- 

Klik her »

Annonce

Brevkassen: Skriv til Vibeke

Har du knas i parforholdet? Problemer med din eks, dine (sted)børn, kollegaer eller andre omkring dig? Står du i det hele taget et sted i dit liv, hvor du ikke helt ved, hvad vej du skal vælge? Så skriv til Vibeke og få et klogt og meget kontant bud på, hvordan du kommer videre.

 

Du kan skrive til Vibeke her: brevkassen@hjemmet.dk

Annonce
Annonce

7 tips til efterårstræt hud

Sundhedsnyheder
Selvom efterårets kulde og blæst hærger huden, er der meget, du selv kan gøre for at få en sund, smuk glød.

Slap af og undgå stress

Stress øger antallet af frie radikaler. De frie radikaler er elektriske partikler, som angriber og ødelægger cellerne – og som derfor sætter turbo på ældningsprocesserne i kroppen. Stress forhindrer også huden i at få tilført ilt og næring – med det resultat, at huden bliver mat og livløs, mindre elastisk og mere tør.

 

Spis sundt

Det vil sige fede fisk, fedtfattige kød- og mejeriprodukter, fuldkorn og masser af økologiske grønsager, frugt og koldpressede planteolier. Frugt og grønt indeholder mange vitaminer og mineraler, der virker som antioxidanter i huden – dvs. de binder de farlige frie radikaler. Huden har et stort behov for bl.a. A- og C-vitaminer, zink, betakaroten, kobber og selen.

Annonce

Bevæg dig

Motion er ikke bare godt for musklerne og knoglerne – at få pulsen op og sveden frem er også godt for huden. Motion sætter gang i blodomløbet, bidrager med ilt og næring til cellefornyelsen, gør huden smidig og giver glød. Og sved får talgkirtlerne til at producere en fedtholdig olieagtig substans (sebum), som fungerer som kroppens egen naturlige „fugtighedscreme”.

Drik (mere) vand

Jo mere vand du drikker, jo hurtigere og mere effektivt bliver kroppen i stand til at udskille og fjerne gift- og affaldsstoffer og bevare huden fugtig, blød og ungdommelig.

Spar ikke på

fugtighedscremen

Selvom både planteolier, motion og vand bidrager til at holde huden ung, har moden hud også brug for hjælp udefra. Vælg fugtighedscremer med organiske ingredienser, som både nærer og plejer din hud.

Spar på alkohol

Alkohol udvider de små blodkar i huden, og store mængder fører ikke bare til kronisk udvidelse af kapillærerne og en permanent uklædelig rødme – men også til A-vitaminmangel. A-vitamin er vigtigt for både væksten og vedligeholdelse af overhuden – bl.a. modvirker vitaminet akne, solskader og rynker.

Hold op med at ryge

Og hvis nogen omkring dig ryger, så bed dem slukke eller gå udenfor. Røg får nemlig de små fine blodkar i de øverste hudlag til at trække sig sammen, så blodgennemstrømningen og forsyningen af ilt og næringsstoffer til cellerne blokeres. Også bindevævet tager skade af tobaksrøg – så tobaksrøg gi’r dig rynker!

Tekst: Carina Stilling Lindkvist & Maiken Buchwald
Foto: Alamy
Publiceret: 14-10-2013

Relaterede artikler

Facebook-kommentarer

Medlemskommentarer

Skriv kommentar
Du skal være logget ind for at deltage

Er du ikke medlem endnu?

 

Så meld dig ind, og få mulighed for...

 

  • At kommentere artikler, deltage i vores debatforum og give de andre brugeres billeder 'thumbs up'
  • At lave din helt egen side med f.eks. en blog, dit eget fotoalbum og meget meget mere..

Vi glæder os til, at kunne byde dig velkommen her på Hjemmet.dk!

Årets julegave ♥

Glæd en du holder af med Hjemmet som julegave

Hjemmet som julegave er en gave der glæder hver eneste gang bladet havner i postkassen. Abonnementet stopper automatisk. Priser fra kun 149 kr. 

Klik her for at købe Hjemmet som julegave

Hjemmet i denne uge

Dagens lækkeri