Annonce

Ja tak, jeg vil gerne modtage Hjemmets e-mail nyhedsbrev med artikler, markedsføring mm. fra Hjemmet og Hjemmets partnere. Læs mere om nyhedsbrevet, partnerne og deres produkter her.

Bliv abonnent på Hjemmet

Køb denne skønne Boheme-plaid fra Arctic i 100% ren norsk uld. 

Køb allerede i dag »

Glæd en du holder af!

Giv et abonnement i julegave - Priser fra 149,- 

Klik her »

Annonce

Brevkassen: Skriv til Vibeke

Har du knas i parforholdet? Problemer med din eks, dine (sted)børn, kollegaer eller andre omkring dig? Står du i det hele taget et sted i dit liv, hvor du ikke helt ved, hvad vej du skal vælge? Så skriv til Vibeke og få et klogt og meget kontant bud på, hvordan du kommer videre.

 

Du kan skrive til Vibeke her: brevkassen@hjemmet.dk

Annonce
Annonce

8 gode råd: Sådan får du sunde fødder

Sundhedsnyheder
Du har kun et sæt fødder, som du skal beholde hele livet. Derfor er det en god idé at passe på dem, så her får du en række råd til sunde fødder.

1. Put fødderne i lunkent vand dagligt
Brug dit daglige brusebad til at skylle fødderne i lunkent vand. Husk at skylle efter med vand, hvis du bruger sæbe til at rense fødderne.

 

2. Husk at tørre fødderne grundigt efter bad
Hudsvamp trives i varme, fugtige og mørke omgivelser, som du finder i strømper eller lukkede sko, så derfor er det uhyre vigtigt at tørre fødderne efter bad. Og husk at tørre mellem tæerne. Svampesporer kan slås ihjel ved 60-graders vask.

 

3. Klip dine negle lige
Det er vigtigt at klippe tåneglene lige over, da negle, som er klippet ned i siden, giver en større risiko for at få nedgroede negle, hvilket er meget smertefuldt. Hvis du får nedgroede negle, skal du søge professionel hjælp hos en fodterapeut.

Annonce

 

4. Fjern hård hud og ligtorne
Hvis du døjer med hård hud og ligtorne, er det en god idé at kigge nærmere på dit fodtøj. Det er nemlig tegn på forkert og/eller ensidig belastning. Du kan få aflastet generne og fjernet det hårde hud hos en fodterapeut.

 

5. Brug en god fugtighedscreme
For at undgå tør hud på fødderne, så brug jævnligt en god fugtighedscreme til at pleje huden. Brug dog ikke creme mellem tæerne.

 

6. Lav motion med fødderne
Du kan styrke føddernes muskler og bevægelighed ved at lave øvelser. Krum og spred dine bare tæer, og vip fødderne op og ned – det styrker kredsløbet.

 

7. Rene strømper er vigtige
Husk at skifte dine strømper dagligt, og sørg for, de ikke strammer. Du kan nemlig lukke af for blodomløbet, hvis dine strømper sidder for stramt. Brug også strømper af naturmaterialer, da de opsuger fugt. Nylon og andet kunststof forhindrer huden i at ånde, så sved og fugt bliver i strømpen.

 

8. Brug forskellige sko
Hvert sit fodtøj til hvert sit gøremål – det har dine fødder bedst af. Vælg derfor fodtøj alt efter om du skal på arbejde, til fest, dyrke sport eller slappe af.

 

Kilde: Landsforeningen af statsautoriserede fodterapeuter

Tekst: Søren Clemen Ellern Gøttsche
Foto: Alamy
Publiceret: 16-01-2014

Relaterede artikler

Facebook-kommentarer

Medlemskommentarer

Skriv kommentar
Du skal være logget ind for at deltage

Er du ikke medlem endnu?

 

Så meld dig ind, og få mulighed for...

 

  • At kommentere artikler, deltage i vores debatforum og give de andre brugeres billeder 'thumbs up'
  • At lave din helt egen side med f.eks. en blog, dit eget fotoalbum og meget meget mere..

Vi glæder os til, at kunne byde dig velkommen her på Hjemmet.dk!

Årets julegave ♥

Glæd en du holder af med Hjemmet som julegave

Hjemmet som julegave er en gave der glæder hver eneste gang bladet havner i postkassen. Abonnementet stopper automatisk. Priser fra kun 149 kr. 

Klik her for at købe Hjemmet som julegave

Hjemmet i denne uge

Dagens lækkeri