Annonce

Ja tak, jeg vil gerne modtage Hjemmets e-mail nyhedsbrev med artikler, markedsføring mm. fra Hjemmet og Hjemmets partnere. Læs mere om nyhedsbrevet, partnerne og deres produkter her.

Bliv abonnent på Hjemmet

Køb denne skønne Boheme-plaid fra Arctic i 100% ren norsk uld. 

Køb allerede i dag »

Glæd en du holder af!

Giv et abonnement i julegave - Priser fra 149,- 

Klik her »

Annonce

Brevkassen: Skriv til Vibeke

Har du knas i parforholdet? Problemer med din eks, dine (sted)børn, kollegaer eller andre omkring dig? Står du i det hele taget et sted i dit liv, hvor du ikke helt ved, hvad vej du skal vælge? Så skriv til Vibeke og få et klogt og meget kontant bud på, hvordan du kommer videre.

 

Du kan skrive til Vibeke her: brevkassen@hjemmet.dk

Annonce
Annonce

Hvilket kød skal på panden: Rødt eller hvidt?

Sundhedsnyheder
Elsker du store røde bøffer, er du mest til kylling og fisk, eller spiser du kun vegetarisk? Der er fordele og ulemper ved alle tre diæter – få en lynguide her.

Rødt kød

+ Meget protein, letoptageligt jern, zink.

– Skadelige stoffer ved hård stegning. Mættet fedt, som øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme.

Vildt

+ Meget protein, letoptageligt jern, zink, magert.

– Skadelige stoffer ved hård stegning, mættet fedt.

Hvidt kød

+ Meget protein, ikke så meget fedt, god mineralkilde.

– Mindre jern og zink end i rødt kød.

Fisk

+ Omega-3, meget D-vitamin, selen, jod, protein.

– Mindre jern og zink end i rødt kød.

Vegetarkost

+ Sund frugt, grønt og fuldkorn.

– Kan give mangel på mineral, jern, B12- og D- vitamin.

 

Undgå at overstege

Hvis du griller eller steger kødet for hårdt, dannes de såkaldte kræftfremkaldende stegemutagener. Risikoen kan være større:

  • Hvis du steger hårdt eller branker kødet.
  • Hvis du bruger stegefedtet til sovs.
  • Hvis du griller over trækul, træ eller kogler i stedet for over grillbriketter.
  • Hvis du tilhører den tiendedel af befolkningen, som er arveligt disponeret for at udvikle kræft.

Det er muligt at nedsætte risikoen, hvis du følger Fødevarestyrelsens råd: Undgå at overstege, steg ved lav temperatur, undgå hård stegning og brankning, kassér stege-fedtet, kog mere, steg mindre, og brug gerne mikrobølgeovn.

 

Pas på pølser

Der er påvist en sammenhæng mellem indtagelse af kød, der er forarbejdet ved at blive røget, konserve-ret eller saltet, og udvikling af tyktarmskræft. Det kan for eksempel være skinke, bacon, pastrami, salami og andre forarbejdede pølser. Sådan skal du (helst) spise

  • Moderer dit indtag af rødt kød (ko, gris, lam og ged) til maksimalt 400-500 gram om ugen
  • World Cancer Research Fund anbefaler helt at undgå det forarbejdede kød i skinke, bacon og pølser – men nogle mener, et par gange om måneden er o.k.
  • Spis meget frugt og grønt, helst 400 g om dagen.
  • Spis mere fisk, som indeholder de sunde fedtstoffer.
  • Husk at få fuldkorn.
Annonce
Tekst: Carina Stilling Lindkvist
Foto: Alamy
Publiceret: 22-01-2014

Relaterede artikler

Facebook-kommentarer

Medlemskommentarer

Skriv kommentar
Du skal være logget ind for at deltage

Er du ikke medlem endnu?

 

Så meld dig ind, og få mulighed for...

 

  • At kommentere artikler, deltage i vores debatforum og give de andre brugeres billeder 'thumbs up'
  • At lave din helt egen side med f.eks. en blog, dit eget fotoalbum og meget meget mere..

Vi glæder os til, at kunne byde dig velkommen her på Hjemmet.dk!

Årets julegave ♥

Glæd en du holder af med Hjemmet som julegave

Hjemmet som julegave er en gave der glæder hver eneste gang bladet havner i postkassen. Abonnementet stopper automatisk. Priser fra kun 149 kr. 

Klik her for at købe Hjemmet som julegave

Hjemmet i denne uge

Dagens lækkeri