Annonce

Ja tak, jeg vil gerne modtage Hjemmets e-mail nyhedsbrev med artikler, markedsføring mm. fra Hjemmet og Hjemmets partnere. Læs mere om nyhedsbrevet, partnerne og deres produkter her.

Bliv abonnent på Hjemmet

Køb denne skønne Boheme-plaid fra Arctic i 100% ren norsk uld. 

Køb allerede i dag »

Glæd en du holder af!

Giv et abonnement i julegave - Priser fra 149,- 

Klik her »

Annonce

Brevkassen: Skriv til Vibeke

Har du knas i parforholdet? Problemer med din eks, dine (sted)børn, kollegaer eller andre omkring dig? Står du i det hele taget et sted i dit liv, hvor du ikke helt ved, hvad vej du skal vælge? Så skriv til Vibeke og få et klogt og meget kontant bud på, hvordan du kommer videre.

 

Du kan skrive til Vibeke her: brevkassen@hjemmet.dk

Annonce
Annonce
Ny forskning: Moderat motion er bedst

Ny forskning: Moderat motion er bedst

1
Sundhedsnyheder
Flere og flere danskere deltager i maratonløb og ironman, og de træner hårdt mange dage om ugen. Men undersøgelser viser, at moderat motion er sundere end ekstrem motion.

Det er populært at deltage i maratonløb og ironman, og en lille gruppe danskere (under 5 procent) er blevet 'supermotionister', som træner hårdt og længe næsten hver dag. Regelmæssig motion i moderat omfang gavner helbredet, og den gavnlige effekt øges ved mere motion. Men kun til en vis grænse. En dansk undersøgelse har vist, at moderat løbetræning er sundere end løb i større mængder, og der er formentlig en grænse, hvor træning bliver skadelig for helbredet. Præcis hvor meget motion, der er optimalt, ved vi ikke. Moderne lægevidenskab mener, at det er individuelt og afhænger af arvelige forhold, træning og andre biologiske og psykiske faktorer. Supermotionister bør lytte til deres krop og være opmærksomme på fysiske og psykiske advarselssignaler.

Annonce

 

LÆS OGSÅ: Ondt i kroppen: Syng dig fra smerter

 

Gode råd om motion:

 

FÅ PULSEN OP HVER DAG, og sørg endelig for at få sved på panden, da sved udskiller kroppens nedbrydningsprodukter.

 

UNDGÅ AT BLIVE UDMATTET, svært forpustet eller træt. Bliv kun ved, så længe du har energi. Dyrk ikke motion om aftenen, det kan give urolig eller afbrudt søvn.

 

GÅ EN TUR i rask tempo hver dag på en halv time.

 

GØR DET SPÆNDENDE. Dyrk motion, som du synes er spændende og engagerende, det er mere motiverende.

 

TRÆN OM MORGENEN eller formiddagen, hvor du generelt har mere energi. Ellers hvil ud først, og dyrk motion ude i frisk luft og naturligt lys.

 

LÆS OGSÅ: Lider du af astma? Disse 3 alternative metoder virker

LÆS OGSÅ: Søvnproblemer: Få bedre søvn med varmt lys

LÆS OGSÅ: 4 alternative tips: Kom af med skæl

Tekst: Charlotte Bech
Foto: All Over Press
Publiceret: 02-03-2016

Facebook-kommentarer

Medlemskommentarer

1
12 jul 2016 20:45

Moderet motion er også rigtig godt mod stress. Jeg har selv stor glæde af at cykle mtb i skoven og nyde fred og roen.

 

Skriv kommentar
Du skal være logget ind for at deltage

Er du ikke medlem endnu?

 

Så meld dig ind, og få mulighed for...

 

  • At kommentere artikler, deltage i vores debatforum og give de andre brugeres billeder 'thumbs up'
  • At lave din helt egen side med f.eks. en blog, dit eget fotoalbum og meget meget mere..

Vi glæder os til, at kunne byde dig velkommen her på Hjemmet.dk!

Årets julegave ♥

Glæd en du holder af med Hjemmet som julegave

Hjemmet som julegave er en gave der glæder hver eneste gang bladet havner i postkassen. Abonnementet stopper automatisk. Priser fra kun 149 kr. 

Klik her for at købe Hjemmet som julegave

Hjemmet i denne uge