Annonce

Ja tak, jeg vil gerne modtage Hjemmets e-mail nyhedsbrev med artikler, markedsføring mm. fra Hjemmet og Hjemmets partnere. Læs mere om nyhedsbrevet, partnerne og deres produkter her.

Bliv abonnent på Hjemmet

Køb denne skønne Boheme-plaid fra Arctic i 100% ren norsk uld. 

Køb allerede i dag »

Annonce

Brevkassen: Skriv til Vibeke

Har du knas i parforholdet? Problemer med din eks, dine (sted)børn, kollegaer eller andre omkring dig? Står du i det hele taget et sted i dit liv, hvor du ikke helt ved, hvad vej du skal vælge? Så skriv til Vibeke og få et klogt og meget kontant bud på, hvordan du kommer videre.

 

Du kan skrive til Vibeke her: brevkassen@hjemmet.dk

Annonce
Annonce
Ifølge ernæringsfysiologen er vi tilbøjelige til at spise, når kroppen i virkeligheden prøver at fortælle os noget andet.

Sådan kommer du småspiseriet til livs

Sundhedsnyheder
Er du også slem til at kigge i skuffer og skabe efter lidt lækkert, når du keder dig? Og kan du ikke sidde foran fjernsynet, uden der lige skal lidt lækkert i slikskålen? Så læs med her og kom småspiseriet til livs én gang for alle.

Selvfølgelig er det fint nok at spise et mellemmåltid i ny og næ, men hvis du konstant har lyst til ’et-eller-andet-sødt’ mellem de daglige hovedmåltider, kan der meget nemt ryge en del ekstra kilo på sidebenene.

SE OGSÅ: 3 nemme sukkerfri snacks

Men hvordan stopper man med at småspise? Og hvis man skal have en snack i ny og næ, hvad er så det mest fornuftige valg?

Første skridt er, ifølge Anki Sundin, der er ernæringsfysiolog og forfatter til flere bøger om kost og helse, at gøre sig selv bevidst om, i hvilke situationer lysten til en snack, eller noget sødt opstår. 

LÆS MERE: Sunde snacks og mellemmåltider på fitlving.dk


Ifølge ernæringsfysiologen er vi tilbøjelige til at spise, når kroppen i virkeligheden prøver at fortælle os noget andet. Første skridt mod at ændre dette mønster, er at finde ud af i hvilke situationer, vi tyr til rullen med chokoladekiks, i stedet for at lytte til det vores krop egentligt prøver at fortælle os.

Annonce

- Når vi ved, hvad der får os til at spise de ting, vi i virkeligheden helst ville holde os fra, så er næste skridt at se på, hvorfor vi gør det.  Spiser vi fordi vi er trætte, så gælder det om at få nok søvn. Spiser vi fordi vi er stressede, så gælder det om at tage den med ro. Spiser vi fordi vi keder os, så find på noget andet osv.

  

På papiret ser det jo enkelt ud, men ifølge Anki Sundin, kan det tage lang tid at få bugt med de uheldige vaner. Men når vi begynder tage hånd om de følelser, der får os til at spise uhensigtsmæssigt, vil vanen med konstant at småspise også begynde at få mindre og mindre magt.

Men hvad nu hvis det ikke handler om følelser, men slet og ret om at man rent faktisk er virkelig sulten mellem måltiderne?

SE MERE: 10 veje til at føle dig mæt – ikke tyk

Hvis du vitterligt er sulten i tide og utide, så prøv at se på sammensætningen af dine måltider: Får du protein nok?  Spiser du for hurtigt, og tygger du nok på din mad? Og er du i det hele taget nærværende og tilstede, når du spiser?

Ifølge Anki Sundin skal du sørge for at alle dine måltider indeholder en proteinkilde, så du er sikker på at få protein nok. Gode proteinkilder er f.eks. kød, fisk, æg, kylling, bønner og linser.

Det samme gælder selvfølgelig for dine mellemmåltider:
En lille håndfuld nødder sammen med et æble holder dig mæt i længere tid end blot et æble.
Sørg for at få nok at drikke, og drik vand i stedet for juice eller sodavand.
Vælg et mellemmåltid, der giver dine kæber noget at arbejde med – en rå gulerod mætter bedre end en kogt, og et stykke frugt mætter bedre end et glas juice.
Husk også at mad, at når du spiser mad, der har meget smag, så er du tilbøjelig til at spise mindre. 
 
Kilde: Hemmets Journal

Tekst: Hanne Bang
Foto: Alamy
Publiceret: 14-11-2014

Relaterede artikler

Facebook-kommentarer

Medlemskommentarer

Skriv kommentar
Du skal være logget ind for at deltage

Er du ikke medlem endnu?

 

Så meld dig ind, og få mulighed for...

 

  • At kommentere artikler, deltage i vores debatforum og give de andre brugeres billeder 'thumbs up'
  • At lave din helt egen side med f.eks. en blog, dit eget fotoalbum og meget meget mere..

Vi glæder os til, at kunne byde dig velkommen her på Hjemmet.dk!

Hjemmet i denne uge

Dagens lækkeri