Annonce

Ja tak, jeg vil gerne modtage Hjemmets e-mail nyhedsbrev med artikler, markedsføring mm. fra Hjemmet og Hjemmets partnere. Læs mere om nyhedsbrevet, partnerne og deres produkter her.

Bliv abonnent på Hjemmet

Køb denne skønne Boheme-plaid fra Arctic i 100% ren norsk uld. 

Køb allerede i dag »

Glæd en du holder af!

Giv et abonnement i julegave - Priser fra 149,- 

Klik her »

Annonce

Brevkassen: Skriv til Vibeke

Har du knas i parforholdet? Problemer med din eks, dine (sted)børn, kollegaer eller andre omkring dig? Står du i det hele taget et sted i dit liv, hvor du ikke helt ved, hvad vej du skal vælge? Så skriv til Vibeke og få et klogt og meget kontant bud på, hvordan du kommer videre.

 

Du kan skrive til Vibeke her: brevkassen@hjemmet.dk

Annonce
Annonce
– Hvis du vil være smertefri, handler det om at lytte efter, hvad kroppen har brug for. Motion er godt, men løb kan være en alt for hård træningsform. Gå hellere en lang tur i stedet for – gerne et smukt sted, lyder Lisbeths råd.

Migrænen styrer ikke længere Lisbeths liv

Nyt fra Hjemmet
Voldsomme migræneanfald truede med at ødelægge Lisbeth Hylke Thomsens liv. Hun kunne ikke passe hverken job eller familie, når hovedet dunkede af smerte. En dag sagde hun stop – hun ville være migrænefri helt uden medicin.

Da Lisbeth Hylke Thomsen første gang fik ondt i hovedet – sådan virkelig ondt – blev hun bange. Hendes svigerinde havde haft lignende smerter og beskrev dem som: "Noget, der trykker et bestemt sted i hovedet." Et halvt år senere døde svigerinden som følge af en hurtigtvoksende svulst i hjernen.

 

Lisbeth havde i mange år lidt af spændingshovedpine, men den nye smerte var anderledes. Den samlede sig hovedsageligt i højre side af hovedet og var så voldsom, at hun ikke kunne andet end ligge musestille i et mørkt rum. Enhver lyd og enhver lyssprække sendte et voldsomt jag af smerte gennem hovedet på hende.

 

Når anfaldet stod på, kunne hun ikke passe sit arbejde som selvstændig konsulent inden for projektledelse, og hun kunne ikke overskue at være mor for Søren og Jesper, der dengang var 12 og 14 år. Lisbeth tog til lægen – og frygtede, hun var ved at dø fra sin familie.

Annonce

 

– Vi kan lære meget af katten. Når den vågner efter en lur, strækkerden hele kroppen igennem, fordi det føles rart. Hvis jeg havde lyttet til min krop, ligesom Bob her, havde jeg måske aldrig fået migræne.

 

Lægen sendte hende videre til en specialist, som efter en undersøgelse konkluderede: „Du har ikke kræft, du har migræne". Lisbeth fik en recept på Imigran og blev sendt hjem.

 

– Jeg havde selvfølgelig hørt om migræne, men jeg anede ingenting om sygdommen, fortæller 55-årige Lisbeth, der i løbet af de næste par år oplevede mange anfald. Ét af dem var så voldsomt, at hendes mand, Allan, bogstavelig talt måtte slæbe hende af sted til lægen, der gav hende en sprøjte med morfin. Da den ikke hjalp, blev hun indlagt på Roskilde Sygehus.

 

– Den dag måtte jeg lade 20 kursister i stikken. De ventede på mig på et hotel i Hillerød, hvor jeg skulle undervise i projektledelse. Jeg gik i panik. Hvis migrænen skulle styre mit liv, kunne jeg ikke passe mit job.

 

Yoga mod spændinger

Lisbeth bad derfor om en samtale med en hovedpinespecialist. Hun håbede, han kunne hjælpe hende med at forstå, hvorfor hun fik migræne.

 

– Men jeg gik bare derfra med en ny recept. At tage en pille en gang imellem er en fin nødløsning. Jeg ville bare ikke være afhængig af stærk medicin flere gange om måneden – jeg ville forstå, hvorfor jeg fik migræne. På det tidspunkt begyndte det

altid med en spændingshovedpine. Så snuppede jeg straks et par almindelige panodiler. Hvis de ikke virkede, måtte jeg i gang med den stærkere medicin.

 

Lisbeth besluttede, at hun selv ville finde en løsning. På biblioteket lånte hun alle de bøger om hovedpine, hun kunne finde. Hvis hun hørte om andre med samme problemer, spurgte hun dem straks til råds. Hun fandt hurtigt ud af, at mange migrænikere havde glæde af et tilskud med fiskeolie og B-vitaminer. „Det giver jo rigtig god mening", tænkte Lisbeth, der aldrig spiste fisk og faktisk havde fået konstateret B-vitaminmangel for et par måneder siden hos lægen.

 

 

– Ud over at tage kosttilskud ændrede jeg på kosten. Især sukkeret skar jeg ned på. I begyndelsen var det svært, og jeg faldt i flere gange, men langsomt blev det nemmere at holde sig fra alt det, min krop reagerede så negativt på. Jeg skiftede også hvide kulhydrater ud med grove og sørgede for at få masser af grønsager hver dag. For at få et overblik over, hvad der triggede mine migræneanfald, skrev jeg desuden hovedpinedagbog, fortæller Lisbeth.

 

Som tidligere elitegymnast var hun vant til at dyrke hård motion. Men nu besluttede hun sig for at lytte til kroppen og kun gøre det, der føltes rart. Løbeturene blev skiftet ud med lange gåture ved stranden i Solrød. Her nød hun naturen og havets brusen. Hun begyndte også til power-yoga i det lokale fitnesscenter.

 

– Dét var helt fantastisk. I løbet af ganske kort tid slap jeg af med alle mine spændinger i nakke, skuldre og ryg. Tidligere kunne jeg gå i flere dage og bygge en spænding op, der til sidst kulminerede i hovedpine. Det fik jeg nu taget i opløbet, fortæller Lisbeth.

 

Lyt til kroppen

Tre måneder senere sad hun igen hos specialisten. Han ville vide, hvordan det gik med de nye piller. Lisbeth fortalte, at hun ikke havde taget en eneste – hun var i stedet næsten blevet hovedpinefri med en cocktail bestående af kosttilskud, sund mad, yoga og gåture ved vandet.

 

I dag har Lisbeth ikke bare en slank, stærk krop og friske blå øjne. Hun har det også bedre end nogensinde før. Spændingshovedpine har hun ikke haft i otte år, og der er langt imellem migræneanfaldende. – Medicinen tager jeg som en sidste udvej, f.eks. hvis jeg begynder at få hovedpine, lige inden jeg skal holde et foredrag. Men det sker heldigvis ikke så tit.

 

– Jeg ser ikke mig selv som en, der går meget op i alternativ behandling eller er fanatisk omkring sundhed. Jeg har bare lært at lytte til min krop og reagere på dens behov. Jeg nyder at spise sundt. Hvis du virkelig smager efter, er friturestegt mad jo ikke lækkert, og en pose Matadormix smager bare vildt syntetisk.

 

Yogaen holder Lisbeth også fast i. Faktisk er hun blevet instruktør for holdet. – Jeg håber, at deltagerne vil tage det, de lærer på yogamåtten, videre med ud i livet og lytte til, hvad kroppen kan, og hvad den har brug for. Sådan bekæmper man nemlig bedst sine smerter.

 

Hvad udløser migrænen?

  • Det pludselige fald i østrogenmængden lige ved menstruationens begyndelse
  • Bestemte fødevarer, typisk rødvin, chokolade, gamle oste og røget makrel
  • Stress
  • Vejret, f.eks. når lufttrykket stiger
  • Sult – lad ikke blodsukkeret falde for meget

Kilde: Migrænikerforbundet

 

Sådan undgår du hovedpine

  • Tag ansvar for din egen krop og dit helbred.
  • Dyrk yoga, det løsner op forspændinger i hele kroppen og virker afstressende.
  • Drik nok vand i løbet af dagen.
  • Gå i seng før klokken 23.00 hver dag, og sørg for at sove, til du er veludhvilet.
  • Spis sundt: Undgå sukker, hvidt mel, margarine/salatolier/færdiglavede dressinger, chips, slik, cola og andre læskedrikke, og undgå for meget kaffe.
  • Tag et tilskud af fiskeolie og B-vitaminer.
  • Skriv hovedpinedagbog. Hvilke fødevarer eller hvilken livsstiltrigger din hovedpine?
  • Tag en udrensningskur som cleankuren 1-2 gange om året, denrenser kroppen for giftophobning. En udrensning kan være en kickstart til at ændre kostvaner.

 

Spændingshovedpine eller migræne?

Spændingshovedpine er en pressende, trykkende smerte som et stramt bånd rundt om hele hovedet. Smerten forværres ikke af fysisk aktivitet og er kun sjældent ledsaget af lyd- og lysoverfølsomhed.

 

Migræne kan du kende ved en dunkende smerte, der som regel sidder i den ene side af hovedet. Smerterne forværres under fysisk aktivitet, og ofte vil du være ekstrem lyd- og lysfølsom. En del får også kvalme. Et anfald varer mellem 4 og 72 timer.

 

Tekst: Julie Svarrer
Foto: Søren Jansby
Publiceret: 23-01-2014
Pin it

Facebook-kommentarer

Medlemskommentarer

Skriv kommentar
Du skal være logget ind for at deltage

Er du ikke medlem endnu?

 

Så meld dig ind, og få mulighed for...

 

  • At kommentere artikler, deltage i vores debatforum og give de andre brugeres billeder 'thumbs up'
  • At lave din helt egen side med f.eks. en blog, dit eget fotoalbum og meget meget mere..

Vi glæder os til, at kunne byde dig velkommen her på Hjemmet.dk!

Årets julegave ♥

Glæd en du holder af med Hjemmet som julegave

Hjemmet som julegave er en gave der glæder hver eneste gang bladet havner i postkassen. Abonnementet stopper automatisk. Priser fra kun 149 kr. 

Klik her for at købe Hjemmet som julegave

Hjemmet i denne uge

Dagens lækkeri